Profiel

Mensje van Keulen

Mensje van Keulen

Mensje van Keulen werd in 1946 geboren in Den Haag als Mensje Francina van der Steen, roepnaam Mennie. Na haar schilderopleiding werd ze redacteur van Propria Cures. Naast haar bijdrage in de vorm van politieke en literaire cartoons schreef ze ook artikelen. Vervolgens maakte ze samen met Gerrit Komrij, Theo Sontrop en Martin Ros acht jaar deel uit van de redactie van het literaire tijdschrift Maatstaf. Het eerste verhaal van Mensje van Keulen werd gepubliceerd in 1969 in Hollands Maandblad. Haar inmiddels vele malen herdrukte debuut Bleekers zomer (1972) wordt tot de klassieken in de Nederlandse literatuur gerekend. Sinds 1985 schrijft Van Keulen ook kinderboeken, die bekroond werden met een Zilveren Griffel en de Nienke van Hichtumprijs. Olifanten op een web, geschreven naar aanleiding van de dood van haar moeder, is haar eerste autobiografische boek. In 2006 verscheen, naar aanleiding van haar zestigste verjaardag, Alle dagen laat, Dagboek 1976. De schriften wachten, het oerboek van Mensje van Keulen, geeft inzichtin de ontwikkeling van haar schrijverschap.In 2009verscheen de verhalenbundel Een goed verhaal,de bundel isgenomineerd voor de Libris Literatuur Prijs 2010 enDe Gouden Uil 2010.In 2003 ontving Van Keulen voor haar oeuvre de Annie Romeinprijs.In 2011 werd haar deCharlotte Kohler Prijs - een driejaarlijkse prijs voor schrijvers van literair werk - toegekend.Klik hier om het juryrapport van de Charlotte Kohlerprijs te lezen.Op 18 januari 2015 ontvangt zij de Contantijn Huygens-prijs 2014 voor haar hele oeuvre.Van Keulen krijgt de Huygens-prijs voor een oeuvre dat volgens de jury getuigt van een 'buitengewoon technisch meesterschap': 'Al haar verhalen zijn met precisie en fijnzinnigheid gecomponeerd, ogenschijnlijk zijn ze gewoon en alledaags, maar de typische Mensje- van-Keulenverbeelding geeft er steevast een verrassende lading of onverwachte wending aan.'
  • Naam
  • Mensje van Keulen 
  • Genres
  • Literatuur, Kinderboeken 
  • Uitgeverij
  • Atlas Contact, Olympus